خطبه‌خواني در مشهد
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
خطبه‌خواني در مشهد
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 59
نویسنده : مولوی
همزمان با شب شهادت شمس‌الشموس حضرت امام رضا(ع) براساس يك سنت ديرينه، پنجشنبه شب آيين ويژه خطبه خواني در حرم مطهر رضوي برگزار شد.

به گزارش مهر، طبق سنتي ديرينه هر سال دو بار به مناسبت دو واقعه مهم تاريخ اسلام يكي در شب شهادت امام حسين(ع) و ديگري در شب شهادت امام رضا(ع) با حضور توليت آستان قدس رضوي و مقامات سياسي، ديني، كشوري و لشكري و هزاران نفر از خدام حضرت اين مراسم در حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود.

در ابتداي اين مراسم خادمان بارگاه ملكوتي ثامن الحجج(ع) در حالي كه شمع‌هاي فروزان در دست داشتند، در چهار گوشه صحن انقلاب حركت كرده و به مرثيه سرايي و عزاداري پرداختند.

در ادامه چند نفر از مداحان اهل بيت(ع) خطبه ويژه شب شهادت را كه شامل اقرار به يگانگي ذات اقدس پروردگار، حمد و ستايش خداوند و نثار درود و رحمت به رسول اكرم(ص) و سلام و صلوات بر ائمه معصومين(ع) است، قرائت كردند.در مراسم شب جمعه خطبه خواني حضرت رضا(ع) از همه خدام و كساني كه در مراسم سوگواري تاسوعا و عاشوراي حسيني و عزاداري آخر صفر حضور فعالانه‌اي داشته‌اند، تقدير شد.

يكي از محققان مذهبي در مورد مراسم خطبه‌خواني گفت: خطبه خواني يكي از آيين‌هاي ديني است كه فقط دو نوبت در سال و آن هم شب شهادت علي بن موسي الرضا(ع) و شب عاشوراي حسيني در حرم مطهر رضوي برگزار مي‌شود، اين مراسم معنوي با تلاوت قرآن آغاز شده و با سخنراني يكي از خطباي بزرگ كشور در ذكر فضائل و مناقب حضرت رضا(ع) ادامه مي‌يابد.

رضا احمدي‌نيا افزود: پس از سخنراني، خادمان حرم مطهر رضوي دور تا دور صحن انقلاب مي‌ايستند و حفاظ حرم مطهر رضوي همراه با نوحه خواني و مرثيه سرايي از مقابل آنان عبور كرده و شهادت حضرت را به يكديگر تسليت مي‌گويند.

بعد از مراسم خطبه خواني كه در شب شهادت برگزار شد، شامگاه ديروز جمعه مراسم شام غريبان آن حضرت باشكوه خاصي گرامي داشته ‌شد.

به گفته معاون اماكن متبركه آستان قدس رضوي، در دهه آخر صفر حدود 10 ميليون زائر وارد حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) شده بودند كه دو ميليون و 500 هزار تشرف مربوط به شب و روز 28 صفر و 3 ميليون تشرف هم در شب و روز سالروز شهادت امام رضا (ع) بود.

محمود ممتاز‌ افزود: تعداد 3000 هيات مذهبي كه داراي مجوز رسمي هستند در دهه آخر صفر از سراسر كشور به مشهد مقدس عزيمت كردند كه موجب گردهمايي يكصد هزار نفري عزاداران همزمان با اقامه نماز ظهر و عصر روز پنجشنبه در صحن جامع رضوي باحضور هيات‌ها و زائران شد.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: